i

Aktuální číslo:

2024/5

Téma měsíce:

Čas

Obálka čísla

Jak zmanipulovat vzpomínku

 |  6. 11. 2017
 |  Vesmír 96, 630, 2017/11
 |  Téma: Propaganda

Bránit se vlivu propagandy může být podobně těžké jako odmítat působení optického klamu. Zkuste si obrázek s čarami o kousek níže. Jde o známou optickou iluzi, vynalezenou roku 1889 německým sociologem Franzem Carlem Müllerlyerem. S propagandou to někdy funguje velmi podobně.

Ve chvíli, kdy píšu tento text, mám na mysli několik věcí. Samozřejmě je tu obsah, cosi, co chci sdělit. V tomto případě chci psát o propagandě a s ní spojených fenoménech. Při psaní však mám na mysli i další věci. Text píšu z nějakých důvodů, mám záměry, které svým psaním sděluji. Některé z nich jsou důležitější než jiné, ale všechny se na výsledném textu podílejí. Pak tu jsou čtenáři, kteří článek čtou a o kterých mám matnou představu. Přestavuji si je především jako bílé vzdělané muže, kteří mají otevřenou hlavu a snaží se neustále sledovat, co nového přináší věda. Abych se svým psaním uspěl, musím sladit to, co chci sdělit, s tím, komu to chci sdělit, abych dosáhl svého cíle. Potud je to stále poněkud banální situace z teorie komunikace.

Během psaní mohu používat celou řadu postupů a triků. Velkou část z nich popisuje věda zvaná rétorika, která v sobě kondenzuje staletí poznání o tom, jak vést řeč tak, aby byla účinná. Některá pravidla jsou tu s námi dlouho. Neměli bychom třeba střídat první osobu jednotného a množného čísla. Posluchače to zbytečně mate a musí se víc soustředit, a tím i vydat víc energie na samotné čtení, což snižuje šanci, že si všimne jiných věcí, a podobně. Zkrátka píšeme po srsti.

„Ve chvíli, kdy čteme nějakou falešnou zprávu, si sice uvědomujeme, že její zdroj není důvěryhodný, ale po čase si jen pamatujeme, že jsme ‚to‘ přece už někde četli.“

Jak si naladit čtenáře tak, abych nemusel všechno doříct? Zahrajme si malou hru. Představte si náměstí v Praze, ale zvolte takové, o němž si myslíte, že si ho vyberou i ostatní! Nečtěte dál! Představte si ho! Přibližně polovina z vás si vybere Václavské, druhá pak Staroměstské. Můžeme pokračovat? Představte si teď nějaký most přes řeku, který se nachází v Praze! Opět si máte vybrat takový, o kterém jste přesvědčení, že si ho vyberou všichni. Pozor, teď! Byl to Karlův most, že? Ve skutečnosti si ho při experimentech, které dělávám na svých přednáškách, vybere tak 80 procent lidí. Jedeme dál. Představte si řeku v České republice, kterou si teď snaží vybrat ostatní čtenáři! Teď! Byla to Vltava? Tady už bývá publikum sladěné. Takže přijde čas na větu: Tak tohle bylo snadné, ale teď jmenujte českého skladatele! Není třeba dodávat, že Smetana zazní jednohlasně.

Změním vzpomínku

Pokud se ale rozhodnu, mohu být ve svém komunikování podlejší. Kupříkladu volbou emotivně laděných slov se mohu snažit změnit vaše vzpomínky. Ukazuje to kupříkladu často replikovaný experiment z roku 1974, [1] v němž šlo zjednodušeně o to, jak si zapamatujeme průběh události. Účastníkům byla promítnuta dopravní nehoda a poté jim byl předložen dotazník. Obsahoval mimo jiné i otázku: „Jak rychle jela obě auta, než se srazila?“ V textu otázky se ovšem měnila slovesa užitá k vyjádření kolize obou vozů. Ti, kteří měli v dotazníku sloveso třískla (smashed), si jejich rychlost „pamatovali“ jako mnohem vyšší než ti, kdo byli tázáni slovesem setkala (contacted). Mimochodem tento experiment v USA vedl ke změně policejní a soudní praxe, protože ukázal, jak mohou otázky při vyšetřování ovlivňovat výpověď svědka.

Nyní vidíte 27 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
TÉMA MĚSÍCE: Propaganda

O autorovi

Josef Šlerka

Mgr. Josef Šlerka (*1974) vystudoval obor estetika na Filozofické fakultě UK. Později na této fakultě absolvoval doktorské studium informační vědy a knihovnictví. Zaměřuje se na digital humanities, data mining a nová média, především na  kvantitativní analýzu dat ze sociálních sítí. V Ústavu informačních studií a knihovnictví FF UK vede obor studia nových médií.
Šlerka Josef

Další články k tématu

Budete se smát, když budeme chtítuzamčeno

Jedním z nejnaléhavějších problémů, jimž čelíme, je kolaps důvěryhodných zdrojů informací. Na pravdu již nemají patent úřady, přesunula se kamsi...

Hitler toužil po svatém grálu

Děti v předškolním věku mají dojem, že mohou libovolně měnit fakta podle vlastního přání. Je to jev natolik typický, že danému myšlení...

Jedovatá slova, otrávené činyuzamčeno

Žijeme uprostřed válečného konfliktu. Nehřmí v něm děla ani nekvílejí sirény střemhlavých bombardérů jako ve druhé světové válce. Je to však...

Personalizovaná propaganda?

Manipulace s lidmi jistě není vynález posledních let. V porovnání s dobou, kdy například Démosthenés na athénském městském sněmu pronášel své...

Doporučujeme

Divocí kopytníci pečují o krajinu

Divocí kopytníci pečují o krajinu

Josef Matyáš  |  6. 5. 2024
Zubr, pratur a divoký kůň dokážou výborně udržovat rozsáhlé plochy krajiny. Vyplývá to z aktualizovaného dokumentu Metodika přirozené pastvy...
Relativistický čas – čas našeho světa

Relativistický čas – čas našeho světa

Pavel Krtouš  |  6. 5. 2024
„Někteří filozofové … se domnívají, že fyzika není schopna popsat nejzákladnější aspekty reality, a zavrhují ji proto jako zavádějící formu...
Čas na poslední kafe

Čas na poslední kafe uzamčeno

Tomáš Knedlík  |  6. 5. 2024
Kávu zbožňujeme pro její vůni a chuť, ale také pro její povzbuzující účinky. Omamná vůně kávy se uvolňuje při pražení, kdy vznikají těkavé...